Tramvaje do Bohnic

Nedávno jsem v jedné facebookové skupině obyvatel Bohnic zahlédl diskuzi o plánované výstavbě tramvajových tratí z Kobylis do Bohnic. A nutno podotknout, že obyvatelé Bohnic jsou dlouhodobě proti tramvajím. Jaké jsou jejich nejčastější argumenty proč tramvaje ne? Úbytek jízdních pruhů, úbytek zeleně, natažené troleje a hlučnost. Poslední zmiňované je jediné, co považuji za relevantní důvod a to také z důvodu, že bydlím cca 50 metrů od tramvajové tratě.

Jenom ať se uvedeme do obrazu, jak si budoucí tramvajové tratě momentálně představuje IPR (Institut plánování a rozvoje hl. m. P). Červené čáry představují současné tratě v Troji a Kobylisích. Fialové jsou tratě plánované. Dva odlišné odstíny fialové na spojnicích mezi Bohnicemi a Podbabou znázorňují dvě různé varianty vedení tramvají v tomto úseku.

Když tedy přistoupíme na to, že na povrchu tramvaje v Bohnicích nechtějí, nabízí se velice zajímavá varianta vedení tratě v podzemí, což radnice Prahy 8 před rokem (leden/únor 2017) navrhovala. A musím říct, že tento nápad se mi velice zamlouvá. Je sice zbytečně nákladnější, ale alespoň budou mít v Bohnicích nějaký podzemní dopravní systém, když to metro jim nevyšlo.

Zde by mohlo existovat nespočet variant, ale jako člověku, který cestuje Kobylisy – Bohnice často, mi přijde jako nejpřijatelnější varianta, kdy z Kobylis až k zastávce Čimický háj jede tramvaj po povrchu, za čimickým hájem vjede tramvaj do tunelu, který povede přes severní část sídliště (Podhajská pole – Odra) až na konečnou Sídliště Bohnice, kde je dostatek prostoru, aby trať mohla vyjet na povrch a tramvaje mohly provádět obrat na povrchu. Pro důležité spojení Prahy 8 a Prahy 6 se nabízí podzemní odbočka pod křižovatkou Lodžská / Zhořelecká, odkud by trať pokračovala k zastávce Krako, díky čemuž by bylo obslouženo „centrum“ Bohnic a dále by již trať začala klesat k severnímu vchodu do ZOO, zde se napojí na ulici Pod Hrachovkou a dle již existujících plánů by překonala Vltavu vstříc Podbabě či Suchdolu.

Ale největší problém vidím ve způsobu napojení TT v Čimické ulici na stávající tratě. Tento problém nelze vyřešit jedinou odbočkou v křižovatce Klapkova / Střelničná / Pod Sídlištěm, protože pro tramvaje jedoucí z centra by zde byl velmi malý poloměr, ale rozhodně zde bude dobré napojení k vozovně Kobylisy a do Ďáblic. Pro tramvaje z centra se nabízí možnost využít ulici Uzavřená, která spojuje Kobyliské náměstí s Trojskou ulicí. Zde ale není prostor pro dvoukolejnou trať, protože v jižní části je Uzavřená v hodně malém prostoru mezi domy. Pro dvoukolejnou trať není bohužel ani prostor v ulici Nad Šutkou, která plynule navazuje na Zenklovu a vede na Kobyliské náměstí. Zde by trať sebrala dva jízdní pruhy ze 4, což by ve špičce nemuselo být ideální.

Jako jedinou možnost, jak toto napojení řešit, vidím 2 jednokolejné tratě + dvoukolejná trať směrem k vozovně a Ládví. Ve směru z centra od Palmovky by tramvaj projela zastávkou Ke Stírce a před zastávkou Kobylisy by obloukem projela mezi ZUŠ Praha 8 a budovou stanice metra do ulice Pod Sídlištěm a nasměrovala se do Bohnic. V tom oblouku by mohla vzniknout zastávka Kobylisy, kde by byl pohodlný přestup na autobusy. Stejnou trasou by také mohly projet i tramvaje z Trojské ulice. Ve směru z Bohnic by tramvaj opustila ulici Čimickou v zatáčce pár desítek metrů před světelnou křižovatkou projela by po jihozápadní straně Kobyliského náměstí, kde by byla zastávka Kobylisy nebo Kobyliské náměstí se vstupem do vestibulu metra, dále by vjela do ulice Uzavřená a napojila se na stávající trať v Trojské ulici před zastávkou Hercovka, kterou by též mohla obsluhovat. Bohužel kvůli úzkému vyústění Uzavřené ulice do Trojské zde může být pouze oblouk ve směru k Palmovce. Ve směru do Holešovic lze tramvaj vést z Kobyliského náměstí ulicí Pod Sídlištěm do stávající smyčky Kobylisy, přes kterou by se otočila do zastávek Kobylisy a Ke Stírce. Případně lze použít spojnici mezi ulicemi Klapkova a Pod Sídlištěm i v opačném směru, ale to závisí na frekvenci tramvají.

Celé toto píšu jen proto, že se nudím. Věřím, že na magistrátu mají především to napojení nové tratě vyřešené daleko lépe.

Jsem 20ti letý student/pracující 😉 , který se už od mala zajímá od hromadnou dopravu a věcí s ní související. Po tom, co jsem se dostal k počítačům, k mým zálibám přibyl i internet, především tvorba webových stránek. Obě tyto záliby jsem často spojoval do jedné a také jsem do toho často řadil i hraní her. Po roce 2010 jsem začal odhalovat i tajemství sociálních sítí a tak jsem také narazil na youtube, kam jsem na konci roku 2012 začal sdílet moje (v té době) rakovinná videa. Všechny své koníčky stále „pěstuji“ a zdokonaluji. Samozřejmě nejsem jen asociál sedící u klávesnice a monitoru. Mám rád turistiku, kterou čas od času spojuji s geocachingem nebo rád filozofuji u půllitru dobrého piva. Hrával jsem tenis a florbal a závodně jsem běhal za Sokol v Hradci Králové.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *