Já a nový vizuál PID

Není žádným tajemstvím, že jsem velkým kritikem nového vizuálu Pražské integrované dopravy. Ne jen já, ale i moje okolí. Je to ale až tak přehnané, jak se může z internetu jevit?

Rád budím na sociálních sítích vášně. Je to hodně důležité zmínit hned na začátek. To totiž dokáže lidi motivovat k nějaké reakci. Navíc rád používám Twitter, který v rámci jednoho souvislého příspěvku uživatele omezuje na 280 znaků, což považuju za geniální. Už jen z principu se tam moc nedá rozsáhle argumentovat. Navíc jej používám především na telefonu, kdy na nějaké reakce nemám příliš času.

Problematiku nového vizuálu bych rozložil do 3 částí:
1) Nátěr vozidel hromadné dopravy
2) Informační prvky na a uvnitř vozů
3) Způsob dospění k vítěznému návrhu

1. Nátěr vozidel hromadné dopravy

Nejvýraznější a také nejkontroverznější část celého tématu. Na vozech si něčeho nového všimne každý. I ten, který služeb Pražské integrované dopravy využívá minimálně. Autobusy s velkými červenými vertikálními pruhy na první pohled rozhodně zaujmou. Je to v dopravě velký nezvyk.

Může se zdát, že největší problém mám s tím, jak nový nátěr vypadá. Ve skutečnosti u mě nový design zhnusily především argumenty proti původní PID trikoloře a poněkud hloupé argumenty pro nový vzhled.

Rozhodně nejhorší argument, který zapříčil mojí aktivizaci, je, že Praha nemá jednotný nátěr. Když toto rozeberu po jednotlivých druzích dopravy, tak největší error tu nastal u metra. Nějaký venkovní design souprav by měl být především zaměřený na zvýraznění dveří, jinak si ale nemyslím, že by mohl cestující pochybovat o tom, že v metru neplatí jízdenka PID.

Stejná věc je i u tramvají. Nicméně ty jsou lidem hodně na očích a uznávám, že tam už barvy, které vozí, tvoří image celé pražské dopravy. Tady jsme trochu v zajetí zvyku a přijde mi fajn zmínit i jednu bezvýznamnou věc, tedy že o unifikaci malá snaha byla, a to úpravou nátěru na faceliftovaných vozech 14T. Takže ano, vytvořit u tramvají jednotný lak mi nepřijde až tak mimo mísu. Nicméně výsledek je tristní. Nové barvy dostávají jen typy 14T a KT, takže menšina vozového parku. Navíc mimo nátěr se teď nějak stalo, že celovozové reklamy se dostávají na nejnovější vozy 15T. Podle mě by reklamy měly být na vozech starších a ne těch, které mají být výkladní skříní tramvajové sítě.

Nejsilnější diskuze a rozpory jsou u autobusů. Dodneška, když jezdím přes letňanský terminál, jednotný nátěr PID vidím jasně a zřetelně. Trikoloru měla většina vozů a v posledních letech dopravci kupovali nové vozy takřka výhradně s trikolorou a dokonce byla i téměř ve 100% případů krásně přizpůsobena designu vozů. Bez jednotného vizuálu byly starší autobusy a třeba subdodávky, u kterých ale nelze předpokládat, že se situace změnila.

Z jednání zastupitelstva o novém vizuálu PID, kde náměstek Adam Scheinherr argumentuje neexistujícím jednotným nátěrem, přičemž zcela ignoroval nějakou existenci trikolory a že v posledních letech trikoloru dostávaly téměř všechny nové vozy dopravců v PID.

A co se vlaků týče – tam je to na mě takové dost komplikované, že zde nejsem vyhraněn ani na jednu stranu. Podotknu ale, že Mravenci dopravce KŽC trikoloru mají a stejně tak jeden vůz 810 Českých drah.

Jeden z dalších argumentů pro nový nátěr je, že svislé červené pruhy mají zvýrazňovat dveře. To je logicky celkem hezký nápad, ale už první realizace PIDžama ukázaly, že v realitě to až tak nefunguje. Pruhy jsou často mimo dveře a zvýrazňují umístění kol.


2. Informační prvky na a uvnitř vozů

Věc, která v jakékoli diskuzi strašně chyběla. Kromě toho, že přišlo nové barevné provedení vozů, tak se představil i set piktogramů. Ty naopak chválím. Působí krásně, moderně, svěže a především – jsou srozumitelné. V tomto ohledu vidím jako obrovský posun vpřed v nakreslení velkého kočárku či vozíku na dveře, kde je pro ně vyhrazený prostor. Možná by se dala doladit viditelnost tohoto prvku, ale takhle je to obrovský posun dobrým směrem.


3. Způsob dospění k vítěznému návrhu

Než se začal prezentovat pruhovaný design, proběhla samozřejmě soutěž. I když to tak samozřejmé nebylo. Spousta věcí okolo soutěže působila zvláštně a trochu i proti tomu, co pražské vedení prosazuje.

Nejhorší věc v této části je pro mě, že soutěž byla uzavřená. Pořadatel CZECHDESIGN argumentuje tím, že je to v pořádku, protože tím vyfiltrovali studia, která by nebyla pro takovou soutěž vhodná z pohledu, že nemají na tak náročné zadání kapacity a nedostatečnou kvalitu. Takže se udělala uzavřená soutěž 11 studií a 5 z nich se dostalo před porotu.

Když se člověk podívá na všechny návrhy, které se dostaly do 2. kola, dostává i pocit, že některá studia odevzdala práci jen pro účast. Ale to je jen takové rejpnutí.


No a co závěrem? Nový nátěr není takový problém. Jak i mnozí říkají, člověk si zvykne na všechno. Jsem ale rád, že to všechno proběhlo. Stále mě mrzí, že tady chyběla ta komunikace s veřejností a když se ozvat snažila, město je docela dost ignorovalo. Zase jsem v životě načerpal další zkušenosti, komunikoval s pár zastupiteli a vůbec poprvé jsem se díky tomuto podíval na Krajský úřad Středočeského kraje a na jednání pražského zastupitelstva.

Vypovídal jsem se a tímto si v sobě můžu tuto kapitolu uzavřít. Teď hurá k dalším věcem.

Autor

Anlex

🚋 Řidič tramvaje v Praze. 🚄 Dopravní nadšenec. 🎥 Moderátor/střihač a další v Metrobusu. 🏙ˇMilovník budovatelských strategií. #CitiesSkylines.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..